banner
banner
banner
banner

TO DRIFT και η ιστορία του!

TO DRIFT και η ιστορία του!

Σαν όρος Drift είναι η τεχνική οδήγησης στην οποία ο οδηγός εσκεμμένα γλιστράει το πίσω μέρος του αυτοκίνητου στις στροφές, διατηρώντας τον έλεγχο του οχήματος και υψηλή ταχύτητα εξόδου.

Για να πούμε ότι ένα αμάξι ντριφτάρει πρέπει η πίσω γωνία γλιστρήματος να είναι μεγαλύτερη από την μπροστά πριν την κορυφή της στροφής (apex) και οι μπροστινοί τροχοί να σημαδεύουν αντίθετα από την κατεύθυνση της στροφής (opposite lock) και όλα αυτά με τον οδηγό να έχει τον πλήρη έλεγχο των παραπάνω.

Το DRIFTING στην μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού με υψηλό επίπεδο δεξιοτήτων ο οδηγός πρέπει να κοντρολάρει το αμάξι του ενώ πλαγιολισθαίνει από άκρη σε άκρη με μεγάλη ταχύτητα, συνήθως μεταξύ 120 με 160 μέσα σε ενδεδειγμένη διαδρομή.

Η διαδρομή αυτή είναι ασφαλτινη και συνήθως πιστά ενώ ο οδηγός κρίνεται για την ταχύτητα του, τις γωνίες που παίρνει, την εκτέλεση και το στυλ της οδήγησης του.

Ο αντικειμενικός στόχος ενός αγώνα drifting είναι να εξασκήσεις αρκετή δύναμη στους πίσω τροχούς ώστε να σπάσεις την πρόσφυση τους και να ξεκινήσει ένα γλίστρημα επιταχύνοντας το αμάξι μπροστά ξεκινώντας το Drift.

Το Drift πρέπει να διατηρηθεί μέσα στις στροφές και στην υπόλοιπη πίστα χρησιμοποιώντας σχεδόν τέρμα γκάζι, λίγο φρενάρισμα και ακριβείς κινήσεις ανάποδου τιμονιού, κάνοντας ένα Drift από την πρώτη στροφή μέχρι την τελευταία ενώ παράλληλα σκοράρεις πόντους περνώντας κοντά από τα ‘clipping points’ τα οποία είναι κώνοι που έχουν μπει σε σημεία των στροφών από τους κριτές δείχνοντας την σωστή γραμμή drift.

Γενικές γνώσεις…

Ο έλεγχος της πλαγιολίσθησης είναι ένα πολύ δύσκολο οδηγικό επίτευγμα που ακόμα και οδηγοί αγώνων δεν καταφέρνουν να πραγματοποιήσουν και τελειοποιείται με πολύ προπόνηση και συνήθως πολλές στραπατσαρισμένες λαμαρίνες.

Τι θα χρειαστείς

Ένα αυτοκίνητο με:

• Πρόσφατα ελεγμένο κινητήρα και σύστημα μετάδοσης (σασμάν, διαφορικό, φρένα).

• Εξοπλισμό ασφαλείας (πυροσβεστήρα, κλωβό ασφαλείας και ζώνες 4 σημείων)

• Κίνηση στους πίσω ή στους τέσσερις τροχούς.

• Φτηνά ή μεταχειρισμένα ελαστικά για τον πρώτο καιρό.

• Διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (όχι απαραίτητα)

Επίσης:

• Μία πίστα ή ένα ανοιχτό χώρο με άσφαλτο

• Κορύνες ή άλλου είδους σήμανση για να χαραχθεί η

επιθυμητή διαδρομή.

• Καλή παρέα.

Πως να ξεκινήσεις

Σε μία μεγάλη επιφάνεια ασφάλτου (όχι δρόμο ή μέρος με παρκαρισμένα) βάζουμε ένα κώνο σήμανσης.

Οδηγάμε προς τον κώνο με ταχύτητα που μας κάνει να νιώθουμε άνετα και αν υποθέσουμε ότι ο κώνος είναι στα αριστερά μας στρίβουμε απότομα αριστερά και ταυτόχρονα σηκώνουμε το χειρόφρενο (με τον πείρο πατημένο) όταν φτάσουμε αρκετά κοντά.

Το αυτοκίνητο θα αρχίσει να γλιστράει γύρω από τον κώνο οπότε εμείς θα πρέπει να κάνουμε αμέσως ανάποδο τιμόνι για να έχουμε ελεγχόμενη περιστροφή.

Η άσκηση αυτή θα μας βοηθήσει σιγά-σιγά να μεγαλώνουμε την ταχύτητα προσέγγισης, να μάθουμε καλά το ανάποδο τιμόνι και να μπορούμε κάθε φορά να γυρίζουμε το αυτοκίνητο 180 μοίρες από εκεί που ξεκινήσαμε να τραβάμε το χειρόφρενο.

Με αρκετή προπόνηση προσπαθούμε να είναι ο προφυλακτήρας του αυτοκινήτου όλο και πιο κοντά στον κώνο χωρίς να τον ακουμπάμε, κάθε φορά που γυρίζουμε το αυτοκίνητο γύρω του.

Εφόσον μπορούμε να εκτελέσουμε μία περιστροφή 180ο γύρω από τον κώνο άνετα και γρήγορα, με πρώτη στο κιβώτιο (ή δευτέρα αν έχουμε γίνει τόσο καλοί) προσπαθούμε να διατηρήσουμε την περιστροφή που ξεκίνησε με το χειρόφρενο.

Με αρκετή προπόνηση και πολλά φαγωμένα ελαστικά θα πρέπει να μπορούμε να γυρίζουμε γύρω από τον κώνο με την ουρά του αυτοκινήτου σε σταθερή γωνία την οποία εμείς θα μπορούμε να ελέγχουμε με το γκάζι.

DRIFT

Αν γίνουμε πολύ καλοί, όλος ο έλεγχος του αυτοκινήτου θα γίνεται με το γκάζι, μιας και το τιμόνι θα είναι ‘’κλειδωμένο’’ τέρμα αριστερά ή δεξιά ανάλογα με την φορά της περιστροφής.

Αρχίζουμε και αυξάνουμε σταδιακά την απόσταση του αυτοκινήτου από τον κώνο έτσι ώστε

στις περιστροφές μας γύρω από αυτόν να χρειάζεται και έλεγχος από το τιμόνι. Όταν θα καταφέρουμε να σχηματίζουμε έναν κύκλο σε απόσταση 5 με 10 μέτρα γύρω από τον κώνο

έχοντας το αυτοκίνητο υπό γωνία, έχουμε κάνει τα βασικά για να μπορούμε να αποκαλούμε

τους εαυτούς μας drifters και η πραγματική διασκέδαση μπορεί να αρχίσει με το που θα πάμε για πρώτη φορά σε πίστα.

Διάφοροι τρόποι για πλαγιολίσθηση…

FLICKΑΡΙΣΜΑ

Φαντάζομαι ότι όλο και κάπου θα έχεις ακούσει ξανά τον ορό του φλικαρίσματος.

Πρόκειται για την επιδίωξη σου να χρησιμοποιήσεις το βάρος του αυτοκινήτου και να

το ρίξεις στο πλάι. Επιταχύνοντας αρκετά στην ευθεία, δημιουργείς αιωρούμενη κίνηση στο αυτοκίνητο, στρίβοντας το προς την αντίθετη κατεύθυνση της στροφής και αμέσως μετά προς την κατεύθυνση της! Αυτό θα δημιουργήσει το φαινόμενο του “εκκρεμές” όπως θα μπορούσαμε να πούμε, και θα δεις αυτόματα τον κώλο του αυτοκινήτου δίπλα σου.

Φυσικά παίζει μεγάλο ρόλο τι αυτοκίνητο οδηγάς, η κατάσταση του οδοστρώματος και η ταχύτητα σου, αλλά μόλις μάθεις να κάνεις τις κινήσεις που πρέπει, την ώρα που πρέπει θα μαγευτείς από την εικόνα του αυτοκινήτου σου.

ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ

Ο ευκολότερος τρόπος να μπει στην πλαγιολίσθηση το αυτοκίνητο, είναι με την χρησιμοποίηση του χειρόφρενου. Δεν χρειάζεται να το τραβήξεις με δύναμη ώστε να κλειδώσουν οι τροχοί, και συνήθως είναι αρκετό ένα τράβηγμα για να σπάσεις το traction. Επιτάχυνε μέχρι την στροφή, στρίψε και πάτα τον συμπλέκτη και ταυτόχρονα τράβα το χειρόφρενο σου! Να η πρώτη σου, πάντα..

ΣΥΜΠΛΕΚΤΑΡΙΣΜΑ

Η περιβόητη κλοτσιά του Drift είναι άλλος ένας συνηθισμένος τρόπος πλαγιολίσθησης, και μάλιστα πολύ εντυπωσιακός όπως βλέπουμε και στους αγώνες πρωταθλήματος Drift Trophy! Πάρε την στροφή σου με αρκετές στροφές στον κινητήρα και πάτα βίαια τον συμπλέκτη. Εξίσου απότομα θα πρέπει να τον αφήσεις και πάλι προς τα επάνω. Το σοκ που θα προκληθεί, θα αποσταθεροποιήσει το αυτοκίνητο ώστε να πάρεις την στροφή με το πλάι.

ΥΠΕΡΣΤΡΟΦΗ ΙΣΧΥΟΣ

Πρόκειται για τον πιο συνήθη τρόπο που χρησιμοποιούν όλοι όσοι έχουν ένα πισωκίνητο αυτοκίνητο στα χέρια τους. Επιταχύνεις όσο το δυνατόν περισσότερο παίρνοντας την στροφή, μέχρι ο κινητήρας να αναγκάσει τα πίσω λάστιχα να γλιστρήσουν ομαλά με την υπερστροφή, με αποτέλεσμα ο κώλος σου να αρχίσει την πλάγια κίνηση του. Προφανώς χρειάζεσαι ένα αυτοκίνητο με αρκετή δύναμη για να το επιτύχεις!

ΑΠΟΤΟΜΟ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ

Άλλος ένας τρόπος να κάνεις τον κώλο του αυτοκινήτου σου να χορεύει, είναι το απότομο κατέβασμα ταχύτητας. Και εδώ θα πρέπει να επιταχύνεις αρκετά και ξαφνικά κατεβάζεις μια ταχύτητα στο σασμάν! Πραγματοποιώντας αυτή την κίνηση, θα μπλοκαριστούν στιγμιαία οι πίσω τροχοί και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου θα δεχτεί μια απότομη κλοτσιά.

LIFT OFF OVERSTEER

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα κολπάκι που το κάνεις όταν πηγαίνεις με αρκετά χιλιόμετρα.

Όταν επιταχύνεις δυνατά στην στροφή, αφήνεις απότομα το γκάζι! Το βάρος του αυτοκινήτου θα μεταφερθεί μπροστά και μέσα και έτσι το πίσω μέρος του αυτοκινήτου θα αρχίσει την διαδρομή του προς το πλάι!

MANJI

Αν και ο Ιαπωνικός όρος είναι λίγο άγνωστος, η κίνηση είναι αρκετά γνωστή. Ο οδηγός χρησιμοποιεί συνδυασμούς φλικαρίσματος και υπερστροφής ισχύος, με αποτέλεσμα το αυ-

τοκίνητο να πλαγιολισθένει ομαλά κατά την διάρκεια μιας ευθείας!

ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΓΥΡΙΣΑΜΕ! ΠΩΣ ΘΑ ΤΟ ΚΡΑΤΗΣΩ ΣΕ DRIFT;

Το να κρατήσεις το αυτοκίνητο σε Drift, είναι το επόμενο βήμα που πρέπει να μάθεις. Δυο πράγματα είναι αυτά που πρέπει να προσέξεις! Η γραμμή που θέλεις να κρατήσεις και το control στο γκάζι. Σημαντικό είναι να ξέρεις ποια γραμμή θα επιλέξεις για την στροφή που έχεις μπροστά σου, και παράλληλα να την ακολουθήσεις κάνοντας ανάποδο τιμόνι! Σε διαφορετική περίπτωση, όλο και κάποιο χωράφι θα “αγοράσεις”.

Όσο για το control στο γκάζι του αυτοκινήτου, νομίζω ότι δεν χρειάζεται να σου πω και πολλά. Αν αφήσεις το αυτοκίνητο από γκάζι επάνω στην στροφή, το πιο λογικό είναι να “κρεμάσει”, ενώ αν δώσεις περισσότερο από όσο χρειάζεται το αυτοκίνητο θα αρχίσει τις περιστροφές ή αλλιώς donuts. Βέβαια καλά είναι και τα donuts αλλά σίγουρα δεν σε βοηθάνε να μάθεις την τέχνη της πλαγιολίσθησης.

ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ! ΠΩΣ DRIFTΑΡΩ;

Αν και πρόκειται για μια αρκετά δύσκολη κίνηση που θα χρειαστείς αρκετή εμπειρία για να την επιτύχεις μερικά tips που πρέπει να γνωρίζεις, αν και ούτε σε χίλια χρόνια δεν θα καταφέρεις να την επιτύχεις διαβάζοντας! Όλα γίνονται μέσα σε μια πίστα και με πολύ εξάσκηση και όχι με διάβασμα. Ας πάρουμε σαν βάση ότι βρίσκεσαι ήδη σε Drift, σε αριστερή στροφή! Η μύτη του αυτοκινήτου σου βλέπει το εσωτερικό της αριστερής στροφής και οι πίσω τροχοί σου δεξιά. Αλλά αμέσως μετά έρχεται δεξιά στροφή και εσύ πρέπει να αλλάξεις κατεύθυνση κατά την διάρκεια του Drift. Πρέπει λοιπόν, να κάνεις παραπάνω ανάποδο τιμόνι και ενδεχομένως να χρησιμοποιήσεις και μια από τις τεχνικές που περιέγραψα πιο πάνω. Είτε χρησιμοποιώντας την τεχνική του φλικαρίσματος, είτε του συμπλεκταρίσματος, είτε του lift off και αφού γίνει σωστά, το αυτοκίνητο θα αλλάξει κατεύθυνση προς την δεξιά στροφή με μια απότομη κλοτσιά στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου! Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, είναι αρκετά δύσκολο να το επιτύχει κάποιος αρχάριος και για αυτό σου υπενθυμίζω ότι χρειάζεσαι αρκετή προπόνηση ώστε να φτάσεις σε αυτό το σημείο. Όταν όμως θα το καταφέρεις θα νιώσεις πραγματικός βασιλιάς!

Τι χρειάζομαι για να ξεκινήσω;

Ένα παλιό, φτηνό πισωκίνητο, κατά προτίμηση, με κινητήρα μπροστά.

Δηλαδή, για τι αυτοκίνητα μιλάμε;

Η πλειοψηφία στην ελληνική αγορά λόγω προσφοράς, κυριαρχείται από BMW.

Από Ε30 μέχρι 5άρες, νορμάλ, «δράκοι», «κυρίες» που δεν τους το ‘χεις.

Υπάρχουν βέβαια και οι Γιαπωνέζοι σαμουράι και οι γκέϊσες όπως το Toyota AE86, αλλά και πισωκίνητα Starlet, που διαθέτουν παραδοσιακά αντοχή και απείθεια.

Οι Γερμανοί ιππότες Opel ή Ford εικοσαετίας μας προετοιμαζουν και τους τσαλακώνουμε συχνά. Για τους νεώτερους υπάρχουν πάντα τα ΜΧ-5 πρώτης γενιάς (ΝΑ) ή και MR2.

Τι πρέπει να έχει;

Το πιο σημαντικό είναι να έχει ένα μπλοκέ διαφορικό για να διατηρείται η πλαγιολίσθηση πιο εύκολα. Η παλιά, δοκιμασμένη τεχνολογία, χειροκίνητα κιβώτια, «κολλημένα» διαφορικά και λάστιχα για πέταμα είναι τα βασικά συστατικά της εισαγωγής στον κόσμο του drifting.

Χειροκίνητο, ε;

Ο συμπλέκτης είναι ο καλύτερος σύμμαχος της πλαγιολίσθησης.

Και έφυγα;

Βάλε απαραιτήτως ένα full bucket για να μη ψάχνεις που να κοντράρεις το σώμα κάθε φορά που κάνεις full lock.

Το επόμενο είναι η ανάρτηση που τραβάει τα ζόρια της και βέβαια η μετάδοση που αποτελεί και το μέρος του αυτοκινήτου που επιβαρύνεται περισσότερο.

Από λάστιχα;

Αυτό είναι το πλέον αναλώσιμο. Μικροί τροχοί, μεταχειρισμένοι, φαγωμένοι και γενικώς αδικοχαμένα λάστιχα είναι μια χαρά για εκμάθηση.

Πού και πως κάνω εξάσκηση;

ΟΧΙ στους δρόμους!

Σήμερα ευτυχώς υπάρχουν ελεγχόμενοι χώροι που θα σε φιλοξενήσουν από τα πρώτα βήματα, μέχρι και τους αγώνες και τις επιδείξεις.

Κάψτε λάστιχα και να προσέχετε στους δρόμους!

Δεν είναι πίστες!

Πάντα δεμένοι με την ζωή, δεμένοι με την ζώνη!

Δημήτρης Γεωργαλάς  info@dngmarketing.eu

Related posts