banner
banner
banner
banner

«Μοιάζει με σφήκα!» Και έτσι γεννήθηκε η Vespa.

«Μοιάζει με σφήκα!» Και έτσι γεννήθηκε η Vespa.

Ήταν Απρίλιος του 1946 ίδιος ο Enrico Piaggio έδωσε το όνομα στο σκούτερ. Αφού στάθηκε μπροστά στο πρωτότυπο MP6, με το φαρδύ κεντρικό τμήμα και τη «στενή» μέση, αναφώνησε: «Μοιάζει με σφήκα!» Και έτσι γεννήθηκε η Vespa.

Αμέσως μετά τον πόλεμο οι γιοί του Rinaldo  Piaggio, ο Enrico και Armando, ξεκίνησαν τη διαδικασία της επανεκκίνησης της βιομηχανικής παραγωγής.

Το δυσκολότερο έργο ανέλαβε ο Enrico, που ήταν υπεύθυνος για το κατεστραμμένο εργοστάσιο της Pontedera. Φρόντισε ώστε μέρος των μηχανών να μεταφερθούν στην Biella στο Piedmont για να επαναλειτουργήσουν.

Ο Enrico Piaggio έδωσε έμφαση στη μετακίνηση, σε μια χώρα που αναδυόταν από τον πόλεμο. Έδωσε σχήμα στην έμπνευσή του, δημιουργώντας ένα όχημα προορισμένο να γίνει διάσημο χάρηστο μοναδικό του σχεδιασμό του μηχανικού αεροναυτικής κι εφευρέτη Corradino D’Ascanio (1891-1981). Το όχημα έπρεπε να είναι unisex, εύκολο στην οδήγηση, να μπορεί να μεταφέρει έναν επιβάτη και να μην λερώνει τα ρούχα του!

Η αρχή έγινε στο εργοστάσιο της Biella, όπου ένα σκούτερ κατασκευάζεται, βασισμένο σε μια μικρή μοτοσυκλέτα για αλεξιπτωτιστές. Το πρωτότυπο, γνωστό ως MP5, απέκτησε το ψευδώνυμο “Paperino” (το όνομα του Donald Duck στα Ιταλικά) εξαιτίας του παράξενου σχήματός του: όμως δεν άρεσε στον Enrico Piaggio και ζήτησε από τον Corradino D’Ascanio να το επανασχεδιάσει. Όμως στο σχεδιαστή δεν άρεσαν οι μοτοσικλέτες.

Τις έβρισκε άβολες, ογκώδεις, με τροχούς που δεν άλλαζαν εύκολα αν τρυπούσαν και το χειρότερο, με αλυσίδα που λέρωνε. Η εμπειρία του ωστόσο σαν αεροναυπηγός, τον βοήθησε να βρει τη λύση. Για να εξαφανίσει την αλυσίδα, εμπνεύστηκε ένα όχημα με αυτοφερόμενο αμάξωμα. Για να το κάνει πιο εύκολο στην οδήγηση, τοποθέτησε τον μοχλό ταχυτήτων στο τιμόνι. Για καλύτερη λειτουργία των τροχών δεν σχεδίασε ένα πιρούνι, αλλά έναν υποστηρικτικό βραχίονα.

Τέλος, σχεδίασε ένα αμάξωμα που θα προστατεύει τον οδηγό, ώστε να μην λερώνεται. Τα σχέδια του Corradino D’Ascanio δεν είχαν καμία σχέση με το Paperino: ο σχεδιασμός ήταν απόλυτα πρωτότυπος και επαναστατικός σε σχέση με όλα τα άλλα υπάρχοντα μέσα μετακίνησης. Με τη βοήθεια του αξιόπιστου σχεδιαστή Mario D’Este, θα πάρει στον Corradino D’Ascanio μερικές μέρες μόνο για να τελειοποιήσει την ιδέα του και να ετοιμάσει την πρώτη Vespa, που κατασκευάστηκε στην Pontedera. Εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 1946 και ξεκινάει η παραγωγή της θρυλικής Vespa, η ιταλική γλώσσα αποκτά ένα νέο ρήμα το «vespare», ενώ στην ελληνική, η λέξη βέσπα χαρακτηρίζει ολόκληρη κατηγορία 2κυκλων.

Μια ιστορία 73 ετών σήμερα που γράφονται αυτές οι αράδες.

Με βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά:

• 2χρονος αερόψυκτος κινητήρα [με τον χαρακτηριστικό ανεμιστήρα]

• με κιβώτιο ταχυτήτων στο αριστερό χέρι,

• «πλαίσιο» μονοκοκ από μορφοποιημένα μεταλλικά φύλλα,

• μονόμπρατσο με υστερούντα βραχίονα εμπρός ενιαίο

• αρχικά με μη αναρτώμενο σύνολο κινητήρα + μετάδοσης [στη συνεχεία, με μονό αμορτισέρ]

• και ρεζέρβα!

Ας δούμε την ιστορία όπως εξελίχτηκε:

Τα γεμάτα ταμεία από την επιτυχία της Vespa, τα διεθεσαν για ανάπτυξη νέων προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και του Vespa 400, ενός μικρού επιβατικού αυτοκινήτου το 1957 που πούλησε πάνω από 500+ χιλιάδες αυτοκίνητα. Το 1959, η Piaggio πέρασε στον έλεγχο της οικογένειας Agnelli, της Fiat.

Το 1964 διαχωρίζονται οι 2 βασικές δραστηριότητες της εταιρείας [αεροναυπηγική και μοτοσικλέτες]. Η αεροναυπηγική εταιρεία ονομάστηκε IAM Rinaldo Piaggio που σήμερα ως Piaggio Aero ελέγχεται από την οικογένεια του Piero Ferrari. Έχοντας πρόλαβε να παράγει μια πραγματική σφήκα το 1967, τη Vespa 180 Super Sport μεταμορφωμένη από την Piaggio και την English Alpha Willis να πετά, να ανεβαίνει κακοτράχαλους λόφους και να γίνεται υποβρύχιο!

Το 1969 η εταιρεία αγόρασε την Gilera. Μέχρι το 1997 και κάτω από τον έλεγχο των Agnelli, η Piaggio χωρίς ουσιαστικά νέα ανταγωνιστικά προϊόντα είχε περιέλθει σε ένα τέλμα. Εκεί ξαφνικά η Vespa αποκτά ξανά την αίγλη της,,ο Roberto Colaninno πετυχημένος businessman πιστεύει στην ιδέα του «vespare» και προσλαμβάνει τον Rocco Sabelli ο οποίος ανασχεδιάζει όλη την γραμμή παραγωγής, στα Ιαπωνικά πρότυπα! Δίνοντας κίνητρα και ΧΩΡΙΣ απολύσεις, η βέσπα εξελίχτηκε, η φίρμα απογειώθηκε μαζί με τα έσοδα κι έτσι εξαγόρασε και την Aprilia και την MotoGuzzi την Derbi που αποτέλεσε τον Δούρειο Ίππο στην Ιβηρική αλλά και την Ligier που ειδικεύεται στα extra super ultra mini αυτοκίνητα πόλεως.

Κλείνοντας θα ήθελα να σας θυμίσω τα δικά μας με την βέσπα, τις άπειρες εμφανίσεις της

στις ταινίες του ελληνικού κλασσικού κινηματογράφου, με πλεον χαρακτηριστική την ατάκα

του Θανάση Βέγγου: «Ξέρεις από βεσπααα;»

Και το τραγούδι του Φώτη Πολυμέρη

«το βεσπάκι, το κορίτσι μου κι εγώ» – του 1956.

Το βεσπάκι το κορίτσι μου και εγώ

Ένα τρίο μια παρέα αγαπημένη

επερνούσαμε ζωή ευτυχισμένη

τη χαρά έχοντας πάντα οδηγό,

το βεσπάκι το κορίτσι μου κι εγώ.

Έτσι αχώριστοι κι τρεις μας βρε παιδιά

επεράσαμε ένα φίνο καλοκαίρι

πριν το χωρισμό ο χειμώνας να μας φέρει

εγλεντήσαμε τρελλά τo ομολογώ,

το βεσπάκι το κορίτσι μου κι εγώ.

Μα στο πρώτο του χειμώνα το βοριά

το βεσπάκι μου χαλάει το καημένο

το κορίτσι μ’ απαρνιέται θυμωμένο

μες τη θλίψη και το κρύο να ριγώ,

κι απ το τρίο μόνος έμεινα εγώ.

Μα το θάρρος μου δεν χάνω στη ζωή

το βεσπάκι μου θα το επισκευάσω

και κορίτσι άλλο πιο όμορφο θα πιάσω

να γλεντάμε όπως πρώτα εξηγώ,

το βεσπάκι το κορίτσι μου κι εγώ.

Δημήτρης Γεωργαλάς   info@dngmarketing.eu

Related posts