banner
banner
banner
banner

Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥ

Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥ

Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και το διαδίκτυο έχουν ενταχθεί δυναμικά στην καθημερινή μας ζωή. Φαίνεται ότι η δημοτικότητα των κοινωνικών δικτύων αυξάνεται με την ηλικία αλλά η προσοχή της κοινής γνώμης έχει επικεντρωθεί στην προεφηβική χρήση των κοινωνικών δικτύων και στους ηλικιακούς περιορισμούς για την εγγραφή σε αυτά. Κάποιες ιστοσελίδες απαγορεύουν τη χρήση σε παιδιά κάτω των 13 ετών ενώ άλλες επιβάλλουν τη γονική συναίνεση. Φαίνεται ότι οι εν λόγω όροι συχνά παραβιάζονται. Στην Ελλάδα, το ένα τρίτο των παιδιών 9-12 ετών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο έχουν προφίλ στο facebook δηλώνοντας ψευδώς μεγαλύτερη ηλικία. Πιθανόν οι γονείς δεν ελέγχουν επαρκώς τη χρήση του διαδικτύου ή δεν είναι αρκετά ενήμεροι για τους ηλικιακούς περιορισμούς που υπάρχουν.

Οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν πως η «κοινωνική δικτύωση» μπορεί να επηρεάσει το παιδί και θετικά και αρνητικά.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με διάφορους τρόπους.

• Βοηθούν τα παιδιά να συνδεθούν με την υπόλοιπη οικογένεια και τους συγγενείς που ενδεχομένως να βρίσκονται κάπου μακριά.
• Μαθαίνουν νέα πράγματα και ανταλλάσουν ιδέες με συνομηλίκους γύρω από την τεχνολογία.
• Βοηθούν τα παιδιά να είναι αυτόνομα, να επικοινωνούν και ενθαρρύνουν την ελευθερία της έκφρασης.

Όμως, στην ηλικία των μικρότερων παιδιών που ο εγκέφαλος τους τότε χτίζεται, σίγουρα η πολλή χρήση του υπολογιστή και του σερφαρίσματος στο ίντερνετ, θα επηρεάσει αρνητικά το παιδί.

Συγκεκριμένα:
• Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος σχετικά με το πεδίο των πληροφοριών. Αν τα παιδιά δεν έχουν τη γονική επίβλεψη μπορούν να οδηγηθούν σε σελίδες με άσεμνο περιεχόμενο.
• Μπορεί να πέσουν θύματα ηλεκτρονικού εκφοβισμού (cyber bullying).
• Η πολλή χρήση του διαδικτύου μπορεί να οδηγήσει το παιδί στο λεγόμενο κοινωνικό εθισμό του διαδικτύου.
• Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα του παιδιού να αναπτύξει διαπροσωπικές σχέσεις.
• Συχνά, μειώνεται ο χρόνος που περνάει το παιδί με την οικογένεια του.
• Περιορίζονται τα χόμπι και οι κοινωνικές συναναστροφές του.
• Μπορεί να παρατηρηθεί μειωμένη σχολική επίδοση και συναισθηματικές δυσκολίες.
• Αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης παχυσαρκίας, μυοσκελετικών προβλημάτων και οφθαλμικών παθήσεων λόγω των πολλών ωρών –ακινησίας – μπροστά στην οθόνη.

Το σημαντικότερο που πρέπει να κάνουν οι γονείς ώστε να μπορούν να ελέγχουν αποτελεσματικά τη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά τους είναι να γνωρίζουν οι ίδιοι το μέσο. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να έχουν τεθεί κάποιες βάσεις από μικρή ηλικία, πριν φτάσει το παιδί στην εφηβεία, να υπάρχουν δηλαδή ξεκάθαρα όρια χρήσης. Τέλος, οι γονείς θα πρέπει να συζητούν για τις διαδικτυακές διαδρομές του παιδιού τους ώστε να έχουν πάντα ενημέρωση για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται, τα άτομα με τα οποία συνομιλεί και τις πληροφορίες που ανταλλάσει με άλλα άτομα. Εφόσον πρόκειται για ενήμερους γονείς και χρήστες του Διαδικτύου, θα πρέπει να αναλογίζονται συνεχώς ότι αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά τους και για αυτό οφείλουν να ελέγχουν τις δικές τους διαδικτυακές συνήθειες.

Ο εθισμός στο διαδίκτυο αναγνωρίζεται πλέον από την ψυχιατρική κοινότητα ως ξεχωριστή ψυχιατρική διαταραχή και χρήζει ειδικής θεραπείας. Οφείλουμε λοιπόν να ενημερωθούμε όλοι μας και να διδάξουμε στα παιδιά μας την ορθή χρήση του.

Παναγιώτα Ρόιδου
Ψυχολόγος/ Ψυχοθεραπεύτρια
Msc Ψυχολογία παιδιών & εφήβων

Related posts